Home > Hoogtepunten

Young4Society: 4 en 5 mei herdenking

Voor de tweede achtereenvolgende keer heeft Young4Society dit jaar geparticipeerd tijdens de 4 mei herdenking op het Columbusplein en de 5 mei wandeling door een deel van de Baarsjes in Amsterdam.

Young4Society is een initiatief van de stichting Drop-Inn en zijn jongeren uit De Baarsjes die, in samenwerking met het 4 en 5 mei comité, zich inzetten om de herinneringen aan de slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog te herdenken op 4 mei en de vrijheid te vieren op 5 mei.

Sarah Haji en Imad Lotfi hebben zich als organisatoren vanuit de jongeren opgesteld. Ze hielpen met de voorbereidingen van de dagen zoals flyeren, stoelen klaarzetten, bezoekers verwelkomen en de rust op het Columbusplein te waarborgen op 4 mei.

Op 5 mei hielpen zij inhoud te geven aan de rondwandeling door De Baarsjes, waar dit jaar de verzetshelden werden herdacht. De wandeling voerde langs huizen en plaatsen waar zij hebben gewoond, gewerkt en onderdak hebben verleend aan onderduikers. Ook werden de plekken getoond waar de verzetskranten werden gemaakt van Trouw, het Parool en Vrij Nederland.

Heel interessant! Zo gaf de rondwandeling door de buurt informatie wat er zich in de oorlog allemaal heeft afgespeeld in huizen en scholen, plaatsen waar je anders gewoon voorbijloopt en niet bij stilstaat welke spannende ontwikkelingen er zich hebben voorgedaan.

Meer informatie hierover kan gevonden worden in het boek van verzetsheldin Jacoba van Tongeren. Zij heeft gewoond in de Antillenstraat en in de oorlog een heel netwerk opgezet met verzetshelden.

Heel goed en belangrijk ook dat de jongeren van Young4Society zich inzetten om deze herinneringen ‘in leven’ te houden en onze gemeenschappelijke waardes te respecteren.

Lees hier meer over Young4Society.

Pitchen voor nieuw project in Haarlem

16 April jongstleden heeft Thera Smitt in het Seinwezen een pitch gehouden voor een 4-koppige jury van de Gemeente Haarlem voor een nieuw sociaal project in Haarlem.

Bloemen voor Thera Smitt van PvdA wethouder Roduner

Op 14 februari ’18 is het volgende artikel in de Haarlemmer gepubliceerd.

Stichting Drop-Inn in het nieuws met The Green Team

20 juni 2017 | Onlangs verscheen een artikel over The Green Team in de Haarlemmer. Gemeente Haarlem pikte het op en zette het online. Lees het artikel.